سوالات متداول و راهنمای رجیستری گوشی موبایل

۱- طرح رجیستری چیست؟

طرح رجیستری گوشی، یعنی وقتی یک تلفن همراه وارد کشور شده و به فروش می‌رسد، از زمان قرار گرفتن در شبکه‌ی یکی از سرویس دهندگان اپراتوری، کاربر به مدت یک ماه فرصت دارد تا در سامانه‌ای به نام سامانه همتا اطلاعات گوشی خود را وارد کند و مراحل ثبت گوشی موبایل خود را انجام دهد. در غیر این صورت گوشی غیر قانونی و قاچاق تلقی شده و سرویس دهی آن به کلی از کار خواهد افتاد. یعنی این تلفن همراه عملا دیگر در ایران قابل استفاده نخواهد بود. در واقع طرح رجیستری گوشی، مجوزی برای فعالیت گوشی تلفن همراه در سیستم مخابراتی کشور می‌باشد.


۲- سامانه همتا چیست؟

سامانه همتا سیستمی برای ثبت اطلاعات گوشی است. دسترسی به این سامانه از طریق وب‌سایت، کد دستوری (USSD)، پیامک و اپلیکیشن امکان‌پذیر است. خدمات سامانه همتا در صورتی که تمایل به ثبت نام نداشه باشید هم قابل دسترس هستند. یعنی شما می‌توانید بدون ثبت نام در سامانه همتا استعلام اصالت دستگاه بگیرید و همچنین رجیستری گوشی خود را با استفاده از کد فعالسازی یک بار مصرف انجام دهید.

ثبت نام در سامانه همتا چه کاربردی در رجیستری گوشی دارد؟

۱- می‌توانید در پنل کاربری خود تمام دستگاه‌هایی که با شماره موبایل شما رجیستر شده‌اند را مشاهده کنید.

۲- گوشی جدید در سامانه ثبت کنید.

۳- سوابق انتقال مالکیت دستگاه‌های خود را مشاهده کنید.

۴- برای گرفتن استعلام اصالت نیازی نیست هربار کد امنیتی وارد کنید.


۳- استعلام اصالت دستگاه از طریق سامانه همتا

قبل از خرید گوشی، بهتر است اصالت آن را در این سامانه چک کرد. منظور از اصالت در سامانه همتا به این موضوع اشاره دارد که آیا این گوشی از طریق راه‌های قانونی وارد کشور شده و هزینه‌های گمرکی آن پرداخت شده‌است؟

پیشنهاد می‌کنیم از فروشگاهی خرید کنید که به شما تضمین رجیستری می‌دهد. برای مثال فروشگاه تکنولایف تا ۱‍ ماه تضمین رجیستری روی گوشی‌های فروخته شده ارائه می‌دهد. اگر فروشنده به شما تضمین رجیستری نداد این مورد را حتما قبل از خرید گوشی‌های بدون‌گارانتی چک کنید تا از مشکلات رجیستری گوشی در امان باشید.

برای استعلام اصالت گوشی شما از ۳ راه زیر می‌توانید اقدام کنید:

۱- استعلام اصالت از طریق وب‌سایت سامانه همتا
۲- استعلام اصالت از طریق کد دستوری #7777*
۳- از طریق اپلیکیشن سامانه همتا
۴- آموزش رجیستری گوشی از طریق وب‌سایت سامانه همتا

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد در هنگام خرید گوشی باید به این موضوع که آیا این گوشی دارای کد رجیستری است و از طریق راه‌های قانونی به کشور وارد شده است دقت‌کنید تا در هنگام استفاده از گوشی با سامانه رجیستری به مشکل نخورید. اولین قدم در هنگام خرید استعلام اصالت است که از طریق وب‌سایت سامانه همتا قابل انجام است که به آن خواهیم پرداخت.

استعلام اصالت از وب‌سایت سامانه همتا

برای گرفتن استعلام اصالت، وارد سایت همتا شده و مانند تصویر، دکمه استعلام اصالت را کلیک کنید.

استعلام

در پنجره باز شده، همتا از شما می‌خواهد که کد IMEI گوشی را وارد کنید. کد IMEI (شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل) ، کد ۱۵ رقمی است که برای هر گوشی موبایل منحصر به فرد است. این کد روی جعبه گوشی، اسلات سیم‌کارت و کارت گارانتی گوشی نوشته شده است و همچنین با شماره گیری #06#* میتوان آن‌را به دست آورد. اطلاعات مورد نظر را در پنجره استعلام اصالت دستگاه  وارد کنید. با زدن دکمه جستجو، اگر دستگاه قانونی باشد،مشخصات گوشی و روش واردات به صورت کامل نمایش داده می‌شود.

رجیستر

رجیستری گوشی از طریق وب‌سایت سامانه همتا

حال پس از استعلام اصالت گوشی خریداری شده، قدم اول برای استفاده از آن فعالسازی و رجیستر‌ کردن گوشی است. اگر واردات گوشی خریداری شده توسط شما از به صورت قانونی بوده و در گمرک ثبت شده باشد، با قرار دادن سیم‌کارت در داخل گوشی، پیامکی از طرف سامانه همتا با مضمون زیر به شما ارسال می‌گردد:

دستگاه با مشخصات زیر قانونی است ولی فعال‌سازی نشده است با شماره‌گیری #7777* نسبت به فعال‌سازی آن اقدام نمایید.
در غیر این صورت از تاریخ **** سرویس نخواهد گرفت.
برند: ****
مدل: ****
IMEI: ***************

حال شما برای رجیسترکردن گوشی خود می‌توانید به سایت سامانه همتا مراجعه کنید و طبق مراحل زیر پیش بروید.

در سایت همتا. زیر کادر دکمه فعال سازی را کلیک کنید.

اطلاعات خواسته شده را در کادرهای خالی وارد کنید. کادر اول شماره تلفن‌تان، کادر دوم شناسه IMEI دستگاه و کادر سوم کد فعال‌سازی است، کد فعال‌سازی دستگاه‌های آکبند قانونی، روی کارت گارانتی یا جعبه گوشی چاپ شده است و فروشنده باید در اختیارتان قرار دهد. کد امنیتی را هم به صورت عددی تایپ کنید. با کلیک بر روی دکمه فعال‌سازی، اطلاعات در سامانه ذخیره و گوشی فعال می‌شود.

نجوه رجیستر


 نحوه رجیستری گوشی از طریق کد دستوری (USSD):

برای استعلام اصالت دستگاه از طریق گوشی توسط کد دستوری، #7777* را شماره گیری فرمایید. در این قسمت، گزینه استعلام اصالت را زده و سپس شماره IMEI را برای بررسی وارد کنید. اگر مشخصات کامل دستگاه و نام شرکت وارد کننده برای شما از طریق پیامک توسط سامانه همتا مانند نمونه زیر ارسال گردید، بدین معنی است که دستگاه قانونی می‌باشد.

دستگاه با مشخصات زیر قانونی است ولی فعال‌سازی نشده است با شماره‌گیری #7777* نسبت به فعال‌سازی آن اقدام نمایید.
در غیر این صورت از تاریخ **** سرویس نخواهد گرفت.
برند: ****
مدل: ****
IMEI: ***************

برای فعال سازی و رجیستری گوشی از همین طریق نیز بعد از شماره‌گیری #7777* گزینه فعالسازی را انتخاب کنید و در مرحله اول IMEI دستگاه، در مرحله دوم شماره تلفن‌تان و در مرحله آخر نیز کد فعال سازی که شخص فروشنده در اختیارتان قرار می‌دهد را وارد نمایید. حال دستگاه شما در سامانه همتا ثبت شده و رجیستری گوشی شما با موفقیت انجام شده است.

استعلام

نحوه رجیستری گوشی از طریق اپلیکیشن سامانه‌ همتا:

برای رجیسترکردن گوشی توسط اپلیکیشن سامانه همتا، ابتدا این اپلکیشن را روی گوشی خود نصب کنید. این اپلیکیشن هم برای سیستم‌عامل iOS و هم برای Android عرضه شده‌است. بعد از نصب اپلیکیشن در ابتدای ورود به محیط باید شماره تلفن‌همراه خود را وارد کنید، بعد یک پیامک فعالسازی برای شما ارسال می‌شود که باید آن را در برنامه واردکنید و وارد برنامه شوید. این برنامه محیط بسیار ساده‌ای دارد و در صفحه اول شما سه گزینه اصلی این برنامه یعنی استعلام اصالت، فعالسازی و انتقال مالکیت را مشاهده می‌کنید.

استعلام اصالت در اپلیکیشن همتا:

با ورود به گزینه استعلام اصالت در اپلیکیشن، باید شماره IMEI را یا وارد کنید، اگر گوشی شما قانونی باشد اطلاعات گوشی و نام شرکت وارد کننده را به شما نمایش می‌دهد.

فعالسازی رجیستری گوشی در اپلیکیشن همتا:

در این قسمت اپلیکیشن شما فرآیند فعالسازی و رجیستری گوشی را با واردکردن شماره تلفن‌همراه، شناسه IMEI و کدفعالسازی طی می‌کنید و اگر همه مراحل را درست طی کرده باشید پیغام موفقیت در ثبت را دریافت خواهید کرد.


رجیستری گوشی‌های‌ دو سیم کارته چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که می‌دانید گوشی‌های دوسیم‌کارت دارای دو شناسه IMEI می‌باشند. به گفته والیان طرح رجیستری گوشی، در صورتی که گوشی دو سیم‌کارت قانونی باشد، در هنگام استعلام اصالت با یکی از شناسه‌ها ، در پیامک دریافتی از سوی سامانه همتا هر دو شناسه در پیامک قید شده‌است. برای فعالسازی هم کافی‌است یکی از سیم‌کارت‌ها را فعال کرد تا سیم‌کارت دوم نیز به طور خودکار فعال شود.

اگر در مسیر رجیستری گوشی‌های دو سیم‌کارت به مشکل برخوردید، در چنین شرایطی می‌توانید با قراردادن سیم‌کارت خود در هر دو شکاف سیم‌کارت (اسلات)  هرکدام را به صورت جداگانه فعال کنید.


4.رجیستر کردن گوشی‌های مسافری

بعد از اعلام طرح رجیستری یکی از مشکلات پیش آمده رجیستر شدن گوشی‌هایی بود که شخص از خارج از کشور تهیه می‌کند. در زیر به نحوه رجیستر کردن و ثبت اطلاعات گوشی‌های مسافری می‌پردازیم:

عوارض گمرکی گوشی‌های مسافرتی چقدر است؟

هزینه گمرکی گوشی مسافری، برابر با ۱۶ درصد از ارزش اصلی خود گوشی است. این ۱۶ درصد متشکل از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۴ درصد حق گمرک، ۲ درصد حق بازرگانی و ۱ درصد عوارض هلال احمر می‌باشد.

پرداخت عوارض گمرکی گوشی مسافری چگونه است؟

شما یک گوشی در خارج از کشور خریداری نموده و قصد وارد کردن آن‌ به داخل کشور را دارید. در مرحله اول شما بایستی عوارض گمرکی گوشی را پرداخت کنید. به دو صورت می‌توان این عوارض را پرداخت کرد. روش اول این است که حین ورود به کشور، به دفاتر گمرکی آن محل مراجعه و عوارض را پرداخت نمایید. روش دوم پرداخت از طریق وب‌سایت است. با مراجعه به صفحه اظهارنامه‌ی گمرکی تلفن همراه، مشاهده می‌کنید فیلدی وجود دارد که بایستی IMEI دستگاهتان را وارد کنید.

گمرک

پس از پر کردن کادر و زدن دکمه ادامه، فیلدهایی در رابطه با برند و مدل گوشی مشاهده خواهید کرد. این اطلاعات بایستی به دقت و صحت کامل پر شوند، زیرا هزینه گمرکی هر گوشی با دیگری متفاوت است. در غیر این صورت عواقب کار بر عهده خودتان خواهد بود.

در مرحله بعد شماره تلفن همراه، کد ملی و شماره گذرنامه وارد کنید. دقت کنید که شماره تلفن و کد ملی هر دو متعلق به یک نفر باشد در غیر این‌صورت سیستم اجازه ادامه مراحل را به شما نخواهد داد. بعد از طی این مراحل، پیامکی به شماره تلفن وارد شده ارسال می‌شود که حاوی کد امنیتی و جزئیات پرداخت می‌باشد. با فشردن دکمه پرداخت می‌توانید به صفحه پرداخت منتقل شده و عوارض را پرداخت نمایید.

پس از پرداخت عوارض گمرکی، رسیدی دریافت می‌کنید که شامل تاریخ، مبلغ، شماره مرجع، شماره پیگیری، شناسه پرداخت و… می‌باشد. شناسه پرداخت ممکن است با نام‌های دیگری مثل شماره سفارش، شماره قبض و… باشد. این اطلاعات برای رجیستری گوشی لازم است،از آن به دقت نگه‌داری فرمایید.


رجیستر کردن گوشی‌های مسافری چگونه است؟

بعد از طی مراحل گمرکی، برای رجیستر گوشی در سامانه همتا به وب‌سایت همتا مراجعه می‌کنیم.

رجیستر

از دو طریق کد ملی و شماره تلفن همراه می‌توانید وارد سامانه شوید. ورود با شماره تلفنی که آنرا در سیستم گمرکی ثبت نموده‌اید راه آسان‌تری است. با درج شماره همراه، گزینه ادامه را کلیک کنید.در صفحه کاربری از لیست سمت راست، گزینه ثبت اطلاعات مسافرتی را بزنید.

انتقال

در بالای صفحه گزینه ای به نام ایجاد وجود دارد. با کلیک بر روی آن فیلدهای خالی ظاهر می‌شود که شامل اطلاعاتی مواردی مانند کد ملی، شناسه پرداخت، شماره گذرنامه، نام گمرک مبدا و شناسه IMEI می‌شوند. پس از پر کردن فیلدها، گزینه ثبت درخواست را بزنید.

بعد از درخواست شما برای رجیستری گوشی، معمولا یک هفته این فرایند طول می‌کشد تا به ثبت برسد و با پیامکی که دریافت خواهید کرد می‌توانید بدانید این عملیات موفقیت آمیز بوده یاخیر.

انتقال مالکیت گوشی رجیستر شده چگونه انجام می‌شود؟

اگر تلفن همراهی دارید که قبلا رجیستر شده و اکنون قصد فروختن آن‌را دارید، هنگام فروش باید انتقال مالکیت انجام دهید. برای این کار،به سایت همتا مراجعه کرده و وارد حساب کاربری خود شوید.

انتقال مالکیت

تیک دستگاه مورد نظر را زده و گزینه انتقال مالکیت/فروش را کلیک کنید. در پنجره باز شده به دو روش می‌توانید مالکیت گوشی را انتقال دهید. روش اول با شماره تلفن و روش دوم توسط کد ملی خریدار.

همتا

بعد از وارد کردن شماره همراه خریدار و تایید، کد فعال سازی برای خریدار پیامک می‌شود. شماره تلفن وارده بایستی شماره سیم‌کارتی باشد که خریدار قصد استفاده از آن‌را دارد.

استعلام

خریدار با استفاده از این کد اقدام به فعالسازی در سامانه همتا می‌‌نماید.

علاقه مندی 0
مقایسه